~ AHLAN WA SAHLAN ~ SELAMAT DATANG KE HALAMAN PAS CAWANGAN CHERATING ~ MINDA PEMUDA CHERATING ~ http://pascherating.blogspot.com ~ SYUKRAN JAZILAN ~ TERIMA KASIH ~

Tuesday, April 26, 2011

Bantahan Lynas Terus Kedengaran

24 April 2011 - Pada hari ini, sekali lagi bantahan projek Rare Earth Lynas terus diluahkan oleh penduduk sekitar gebeng. Bantahan ini bermula pada pukul 5 petang. Satu kumpulan berkumpul dihadapan ILP Gebeng dan satu lagi kumpulan berkumpul di perkarangan Masjid Balok Makmur.

Kumpulan dari Masjid Balok Makmur yang disertai lebih kurang 50 orang penduduk berarak dengan kereta menuju ke kawasan perniagaan Balok Perdana dan seterusnya berjalan kaki menuju ke hadapan ILP gebeng kira-kira 300 meter untuk bergabung dengan kumpulan di hadapan ILP Gebeng.

Turut serta didalam perhimpunan tersebut adalah rakan-rakan mangsa "cyanide" yang datang dari Bukit Koman Raub.

Pihak Polis yang mengawal keselamatan dan lalulintas membenarkan pimpinan memberi ucapan ringkas sebelum para perhimpunan bersurai. Antara yang memberi ucapan adalah Ustaz Suhaimi Saad (Ketua Pemuda PAS Pahang), Sdr Andaansura Rabu (Naib YDP PAS Indera Mahkota), YB Syed Muhammad (ADUN Beserah), YB  Chong Siew Onn (ADUN Tras).

Kain rentang dan sepanduk tertulis SAVE MALAYSIA, STOP LYNAS, SELAMATKAN KUANTAN diangkat sepanjang perhimpunan tersebut. Teriakan "Hidup Rakyat, Stop Lynas dan Save Malaysia" turut bergema.
YB Syed Muhammad Tuan Lonik di temuramah oleh wartawan
Ketua PAS Cherating turut menyertai perhimpunan
Peserta yang berarak dari Masjid Balok Makmur

Wakil dari PAS Chendor
Muslimat turut berarak
Perserta perhimpunan menunjukkan bantahan
Sdr Andansura memberi ucapan ringkas
Polis mengawal keadaan

Wakil dari Bukit Koman Raub

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...